|
|
|
|
|
Cursus Google Analytics |
go to : Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
|
|
Les 10 |
Rapporten (1) |
|
|
Bezoekersrapport |
Zoals we allen nu wel al zullen weten, hebben we aan de rechterzijde van het venster verschillende rapporten die verdeeld zijn in verschillende secties (1).
Deze secties zijn op hun beurt nog eens verdeeld in sub-secties (2), en deze sub-secties zijn nog eens verdeeld in sub-sub-secties (3).
Is er een sectie geselecteerd, dan vinden we deze sub-secties en sub-sub-secties terug onderaan het venster. |
|
|
Klik je op een sub-sectie en vervolgens op een sub-sub-sectie dan kunnen we een nog betere analyse maken van de in dit geval de bezoekers.
Bijvoorbeeld.
Ik klik in de sub-sectie op "Land/gebied", en vervolgens in de sub-sub-sectie op Netherlands, welke toch de meeste van mijn bezoekers genereerd, deze zijn trouwens ook met veel meer. |
|
|
Dat brengt dit ons op een pagina waar we de kaart van Nederland zien, en onderaan het bezoekersaantal per regio.
Hoe donkerder het gebied is ingekleurd op de kaart, hoe meer bezoekers dit gebied heeft opgebracht. |
|
|
Wens je een tweede dimensie toe te voegen, bijvoorbeeld wil je weten vanwaar deze komen in Nederland, dan klik je het naar benedenwijzend pijltje naast het vak "Secundaire dimensie" en maak je jou keuze in het drop-downlijstje.
In dit voorbeeld kies ik als tweede dimensie "Plaats", dan worden me de steden van de bezoekers getoond.
Zoals je kunt zien levert de stad Amsterdam me het meest aantal bezoekers, maar blijven deze uit Rotterdam het langste op mijn site.
Dit kan betekenen dat de Rotterdammers langer nodig hebben om iets te begrijpen, of dat deze meerdere pagina's bezoeken.
Dat ze meer pagina's bekijken wordt duidelijk in deze in deze tabel.
Staat dit in verhouding met de gemiddelde bezoekduur? Dat is nog maar de vraag. |
|
|
Dit kunnen we misschien verder analyseren met een ander rapporttype.
Ik kies hiervoor het type "Vergelijken", en stel de opties "Bezoeken" en "Bouncepercentage" in.
Dit geeft me al een heel ander beeld van het surfgedrag van onze bezoekers.
Meer dan 14% boven het gemiddelde van de Amsterdammers zijn weg na het bezoeken van één pagina, terwijl bij de Rotterdammers minder dan 5% onder het gemiddelde weg is na het bezoeken van één pagina.
Wat kun je hieruit afleiden?
De Amsterdammers snappen er helemaal niks van, en druipen af na het bezoek van één pagina.
Maar de Rotterdammers zijn leergierig en willen het koste wat kost snappen. |
|
|
Dit wordt ook duidelijk wanneer we het aantal pagina's per bezoek bekijken.
De Rotterdammers bekijken meer pagina's dan de Amsterdammers. |
|
|
|
Index - Vorige - Volgende |