MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

 
Cursus Google Analytics go to : Index - Vorige - Volgende
         
  Les 11 Rapporten (2)  
 
Verkeersbronnen
Een van de meest gebruikte rapporten is het verkeersbronnenrapport.
Het verkeersbronnenrapport splitst al ons verkeer, dat zijn dus onze bezoekers, in drie delen.
Je hebt het "Zoekverkeer", je hebt het "Verwijzingsverkeer", en je hebt het "Direct verkeer".
Het "Verwijzingsverkeer" zijn koppelingen die zijn geklikt op een andere site, die verwijzen naar jouw site.
Het "Zoekverkeer" zijn koppelingen die zijn geklikt na het zoeken in een of andere search engine. Bijvoorbeeld Google.
En je hebt het "Direct verkeer". Dit zijn bezoekers die je adres hebben ingetypt in de adresbalk van de Browser, of die je site hebben opgeslagen onder hun favorieten.
 
Analyse van het verkeersbronnenrapport
Iedereen die ernstig bezig is met zijn website, zou op zijn minst moeten weten welke bezoekers op zijn website het meest waardevol zijn. En dan heb ik het vooral wanneer je adverteert in magazines, TV, of advertentie-banners op het Internet.
Wanneer je adverteert in een magazine, op radio of TV, dan kan Google Analytics je uiteraard niet vertellen hoeveel bezoekers je advertentie heeft opgebracht. Dit lijkt me logisch.
Wat je echter wel kunt zien is of het bezoekersaantal die dag, week of maand, aanzienlijk is verhoogt.
Ik zal een voorbeeld geven.
Over GratisCursus.be werd in mei 2010 een heel gesprek gevoerd op radio MNM (je kunt dit gesprek trouwens hier beluisteren). Het was dan wel geen betaalde advertentie, maar toch heeft deze conversatie me heel wat meer bezoekers gebracht.
Op diezelfde dag verhoogde het bezoekersaantal namelijk met maar liefst 20%.
 
Wat Google Analytics je wel kan vertellen is, wanneer je bezoekers komen van een koppeling op een andere site, welke zoekwoorden er zijn gebruikt om je site te vinden, of van welke locatie je bezoekers zijn.
Dit laatste is interessant wanneer je bijvoorbeeld hebt geadverteerd in een lokale krant.
Om deze analyse te maken kies je "Alle verkeer", klik het naar benedenwijzend pijltje in de sectie "Primaire dimensie", kies "Bezoekers" in het pop-upmenu, en klik "Plaats".
 
Het tweede wat ik ga bespreken is het "Direct verkeer".
Het "Direct verkeer" zijn bezoekers die je URL hebben ingetypt in de adresbalk van hun Browser, je adres hebben opgeslagen bij hun "Favorieten", of het adres hebben geklikt in hun Browsegeschiedenis.
Ook voor dit verkeer kun je een dimensie ingeven.
 
De derde bron is het "Verwijzingsverkeer".
Dit zijn dus bezoekers die een koppeling naar GratisCursus.be hebben geklikt op een andere site.
Wanneer je hier bijvoorbeeld als secondaire dimensie "Bestemmingspagina" hebt ingesteld, en je kiest "Vergelijking" als type grafiek, dan kun je zien dat het bouncepercentage heel wat hoger ligt bij de bezoekers van helpmij.nl dan bij de koppeling van leren.nl.
De eerste geeft mij dan wel een pak meer bezoekers, deze zijn weg na het bezoeken van één pagina.
Aan jou dus te beoordelen welke het nuttigst zijn voor jou.
 
En als laatste wil ik het nog even hebben over het rapport "Zoeken".
Search Engines zijn een belangrijk, zo niet de belangrijkste verkeersbron voor potentiële bezoekers van onze site.
Er zijn bedrijven die jaarlijks duizenden Euro's uitgeven, om toch maar bovenaan te staan in het lijstje van één of andere search engine.
Welke zoekwoorden hiervoor zijn gebruikt kunnen we zien in de verschillende opties.
Je hebt de optie "Organisch", de optie "Betaald" en de optie "Campagnes".
De optie "Betaald" en de optie "Campagnes" geven ons beide een rapport van zoekwoorden waarvoor is betaald. Bijvoorbeeld bij "Google Adwords".
GratisCursus.be heeft geen geld om te betalen voor zoekwoorden waarop het wens gevonden te worden en kan hier geen voorbeeld van tonen, dus laat ik jullie een voorbeeld zien met de optie "Organisch".
Kies je deze optie dan worden de zoekwoorden weergegeven, samen met het aantal pagina's per bezoek, de bezoekduur, het % aantal nieuwe bezoekers, en het bouncepercentage.
 
Wanneer we dit even bekijken onder het grafiektype "Vergelijking", zien we dat het bouncepercentage heel wat lager ligt dan het gemiddelde, dus de meesten onder jullie zullen wel tevreden zijn over de inhoud van de cursussen.
 
Dit even ter informatie.
GratisCursus.be heeft trouwens geen reden om te betalen voor zoekwoorden.
Wanneer je bijvoorbeeld Excel intypt op Google, staat GratisCursus.be op nummer 1 en nummer 2 bij meer dan 600.000.000 resultaten.
Toch niet slecht van die domme Belg zou ik denken.
 
 
Index - Vorige - Volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>