 |
 |
 |
 |
Cursus Photoshop Animatie |
go to : Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
Les 2 |
Frameanimatie (1) |
|
|
Wat kunnen we animeren? |
Op de vraag wat we kunnen animeren in Photoshop is het antwoord duidelijk, "alles".
Alles dat op een eigen laag staat en waarvan deze laag niet is vergrendelt. |
We gaan eerst eens bespreken hoe we dit doen in het deelvenster Frameanimatie.
Deze methode is iets beperkter dan "Tijdlijnanimatie", maar toch komen we al een heel eind. |
|
Een simpele animatie |
Het eerste wat we moeten doen om animatie toe te voegen aan ons bestand, is het deelvenster "Animatie" openen.
Om het deelvenster "Animatie" te openen klik je de knop "Venster" in de menubalk, en kies je "Animatie" in het drop-downmenu.
In onderstaand voorbeeld heb ik een bestand geopend met vijf lagen.
Eén met de achtergrondlaag, één met een laag waarop zich een foto bevindt van een ballon, en vier lagen met tekst.
Alle lagen kunnen we animeren (1), met uitzondering van de achtergrondlaag (2).
Deze is namelijk vergrendeld. Dus wil je deze ook animeren, dan moet je deze eerst "ontgrendelen".
Ik veronderstel dat iedereen wel weet hoe je een achtergrondlaag ontgrendeld, maar voor diegenen die het toch niet weten, dubbelklik deze laag, en in het dialoogvenster dat verschijnt geef je deze een naam en klik je de knop OK.
In het voorbeeld dat ik hier ga tonen wens ik dit niet te doen, dus laat ik deze voor wat ze is.
Mocht bij jou het venster "Tijdlijnanimatie" te zien zijn en niet het venster "Frameanimatie", dan klik je de knop "Omzetten in frameanimatie" (A).
Standaard is het venster "Frameanimatie" gevuld met één frame (3). |
 |
|
De bedoeling van frameanimatie is dat we door het toevoegen van frames, animatie creëren.
De lagen die zichtbaar zijn in het lagenpaneel (A), worden getoond in dat geselecteerde frame.
Wat ik wil bereiken in dit voorbeeld is dat elke laag met tekst één voor één wordt getoond, en tenslotte de laag met de ballon.
Dus we beginnen met het weergeven van enkel de achtergrondlaag, en verbergen de overige lagen.
Vervolgens klik je de knop "Dupliceer geselecteerde frames" (1).
|
 |
|
Dit dupliceert het vorige frame (1).
Met dit frame geselecteerd (1), klik je het oogicoontje van de volgende laag die je wenst te zien (2).
In dit geval de laag met de tekst "Gratis". |
 |
|
De volgende laag die ik wens te zien is deze met de tekst "Cursus".
Dus klik opnieuw de knop "Dupliceer geselecteerde frames", en klik het oogicoontje van de laag met de tekst "Cursus". |
 |
|
We herhalen dit voor de laag met de tekst ".be" |
 |
|
En als laatste doen we nogmaals hetzelfde voor de laag met de ballon.
Klik de knop "Afspelen" (1) en je zal je eerste animatie kunnen bewonderen. |
 |
|
|
>
|
Index - Vorige - Volgende |