|
|
|
|
Cursus Photoshop 3D |
go to : Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
Les 15 |
3D-Net maken |
|
|
Van dieptetoewijzing |
In deze les toon ik jullie hoe je een dieptetoewijzing gebruikt, om een 3D-net te maken. |
Je gebruikt dieptetoewijzingen om contouren of om vormen toe te voegen aan het 3D-Net. |
Dit kunnen standaard vormen zijn en zelfs landschappen met bergen en valleien. |
Als voorbeeld toon ik jullie hoe je dit doet met een blanco-bestand. |
We beginnen met het maken van een nieuw bestand, 1200 pixels breed en 1200 pixels hoog, een transparante achtergrond en een resolutie van 300 pixels. |
|
|
Vul vervolgens deze laag met 50% grijs.
Kies het deelvenster 3D, selecteer het vakje "Net van dieptetoewijzing", en kies als type toewijzing "Vlak".
Klik de knop "Maken". |
|
|
Dit geeft ons een plat vlak.
Dit komt omdat de kleur 50% grijs was.
50% grijs is plat.
Lichter grijs of wit geeft een berg of heuvel, donkerder grijs of zwart geeft diepte of een vallei.
Dat moet je onthouden. Donkerder grijs duwt het vlak naar binnen, lichter grijs trekt het vlak naar buiten.
Hoe donkerder het grijs, hoe dieper het vlak wordt geduwd, hoe lichter het grijs, hoe hoer het vlak wordt getrokken. |
|
|
Dit wordt helemaal duidelijk wanneer we de filter "Wolken" toepassen op een laag.
Deze filter geeft ons delen van de laag in het wit, in het zwart, en in verschillende grijze tinten.
Maken we hiervan een net van dieptetoewijzing. |
|
|
Dan geeft dit een ruw landschap met hoge pieken en lage dalen. |
|
|
Dit wordt nog duidelijker wanneer we de lichtbron verplaatsen, en inzoomen op de afbeelding.
Enkel hoge pieken en diepe valleien. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
>
|
Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|