|
|
|
|
Cursus Flash CS4 |
|
go to : Index - vorige - volgende |
|
|
|
|
Les 30 |
Basiskennis Animatie (1) |
|
|
Soorten animatie |
In Flash hebben we verschillende manieren om animatie en speciale effecten toe te voegen aan ons filmpje.
|
We hebben de "Frame-voor-frame animatie", de "Vorm-tweens", de "Bewegings-tweens", de "Klassieke tweens" en de, en dit is nieuw in Flash CS4, "Inverse Kinematics-poses". |
Een woordje uitleg: |
Frame-voor-frame animatie:
Bij deze animatietechniek geven we voor elk frame in de tijdlijn een andere illustratie in.
We gebruiken deze techniek voor complexe animaties waarbij de grafische elementen van elk frame verschillend moeten zijn. |
Vorm-tweens:
Bij vorm-tweening tekenen we een vorm in een bepaald hoofdframe in de tijdlijn, tekenen we een andere vorm in een ander hoofdframe, en
Flash zal automatisch de tussenliggende vormen in de tussenliggende frames toevoegen, waardoor een animatie ontstaat waarbij de ene vorm overvloeit in de andere. Bijvoorbeeld van vierkant naar cirkel. |
Bewegings-tweens:
Nieuw in Flash CS4 zijn de Bewegings-tweens.
Deze
zijn handig voor animaties die bestaan uit een doorlopende beweging van een object. Bijvoorbeeld een auto die van links naar rechts rijdt over het podium. |
Klassieke tweens:
Klassieke tween-animatie is vergelijkbaar met bewegings-tweens, maar iets moeilijker te maken en minder flexibel. Diegenen onder ons die reeds met eerdere versies van Flash hebben gewerkt, zullen deze methode misschien verkiezen. |
Inverse Kinematics-poses:
Nieuw in Flash CS4 is ook de optie Inverse Kinematics-poses.
We gebruiken deze
om objecten te verbuigen zodat deze op een natuurlijke manier bewegen.
|
|
Al deze manieren bespreken we uiteraard in deze cursus. |
|
Frame-voor-frame animatie |
Een frame-voor-frame animatie wijzigt de inhoud van het werkgebied in elk hoofdframe en is het meest geschikt voor complexe animaties waarin een afbeelding in elk hoofdframe wijzigt.
Wanneer je een frame-voor-frame animatie maakt, maak je van elk frame als een hoofdframe en plaats je in elk hoofdframe een andere afbeelding.
Hier had ik het met jullie reeds over gehad in les 21. |
|
Film testen |
Wanneer we een animatie hebben gemaakt willen we deze natuurlijk eens bekijken.
Dit kan op verschillende manieren.
Een eerste manier is de toetsencombinatie Ctrl+Enter te klikken op je toetsenbord, een tweede manier is de knop "Besturing" te klikken in de menubalk, en te kiezen voor "Film testen" in het drop-downmenu. |
|
Overtrek gebruiken |
In Flash hebben we de mogelijkheid meerdere frames te bekijken in het werkgebied. In normale omstandigheden zien we er slechts één, maar we kunnen twee of meerdere frames in een werkgebied weergeven. Dit maakt het makkelijker een frame-voor-frame animatie te bewerken.
Plaats de afspeelknop in het eerste frame.
Klik de knop "Overtrek" onderaan de tijdlijn.
Dit plaatst twee markeringen bovenaan de tijdlijn, de markering "Begin overtrek" bepaalt het eerste frame dat je kunt zien, en de markering "Einde overtrek" bepaalt het laatste frame dat je kunt zien.
Plaats je muisaanwijzer over een markering, en sleep deze naar een positie op de tijdlijn die je wenst. |
|
Het frame onder de afspeelkop wordt in kleur weergegeven, terwijl de andere frames lichtjes transparant worden weergegeven.
Om de inhoud van een frame te verplaatsen plaats je eerst de afspeelknop in dat betreffende frame, je selecteert het selectiegereedschap in de gereedschapbalk, en verplaatst de inhoud van dat frame.
Een tweede manier hiervoor is de pijltjestoetsen op je toetsenbord te gebruiken. |
>
|
Wanneer je de knop "Contouren van Overtrek" klikt, zullen enkel de contouren van de niet geselecteerde frames worden weergegeven. |
Klikken op de knop "Overtrekmarkering wijzigen" opent een drop-downmenu met een aantal opties: |
Markeringen altijd weergeven: Geeft steeds de overtrekmarkeringen in de kop van de tijdlijn weer, ongeacht of overtrekken is ingeschakeld.
Overtrekmarkeringen verankeren: Vergrendelt de overtrekmarkeringen op de huidige positie in de kop van de tijdlijn. Normaal is het overtrekbereik relatief ten opzichte van de aanwijzer van het huidige frame en de overtrekmarkeringen. Je kunt de overtrekmarkeringen verankeren om te voorkomen dat deze met de aanwijzer van het huidige frame worden verplaatst.
2 frames: Geeft twee frames weer aan beide zijden van het huidige frame.
5 frames: Geeft vijf frames weer aan beide zijden van het huidige frame.
Alle frames: Geeft alle frames weer aan beide zijden van het huidige frame |
|
Meerdere frames bewerken |
Flash laat ons toe meerdere frames te bewerken. |
Plaats de afspeelknop in het eerste frame.
Klik de knop "Meerdere frames bewerken" onderaan de tijdlijn. |
Stel de twee markeringen bovenaan de tijdlijn in.
Klik de toetsencombinatie Ctrl+A op je toetsenbord om alles te selecteren.
En wijzig de geselecteerde frames.
Dit is een nuttige optie, vooral wanneer je uren hebt gestoken in een frame voor frame animatie waarvan je de positie wil wijzigen. Hoe je deze dan wijzigt, denk ik zou je nu wel al moeten weten. Maar voor diegenen onder jullie die het toch niet hebben onthouden, selecteer het selectiegereedschap in de gereedschapbalk, en klik en sleep de geselecteerde objecten naar de positie die je wenst. |
|
|
Index - vorige - volgende |