Aangezien alles in Flash te maken heeft met frames zal ik hier nog even verder over uitweiden, het is maar dat je het goed begrijpt, nietwaar.
We hebben dus frames, en we hebben hoofdframes.
Een hoofdframe waarin zich iets bevindt, wordt weergegeven door een zwart cirkeltje op een grijze achtergrond in het frame.
Een frame waar zich iets in bevindt uit een vorig hoofdframe, is voorzien van een grijze achtergrond.
Een hoofdframe waarin zich niks bevindt, wordt weergegeven door een wit cirkeltje op een witte achtergrond in het frame.
Een frame waar zich niets in bevindt, bvb na een leeg hoofdframe, is voorzien van een witte achtergrond.
Door middel van hoofdframes bepalen we wat er wordt weergegeven op het podium. Met andere woorden, wens je op een bepaald tijdstip iets toe te voegen of te verwijderen van een podium, dan voeg je een hoofdframe in.
Nu hoor ik de slimmeriken onder jullie al zeggen, "dat kan ook met ActionScript", dat klopt, maar laat ons beginnen bij het begin.
Dus wens je iets te wijzigen op het podium, gebruik je een hoofdframe.
De tijd dat een film loopt is afhankelijk van het aantal toegevoegde frames, of deze frames leeg zijn of niet, dat maakt niet uit.
Wanneer we nu de film uit onderstaande afbeelding zouden bekijken, dan zou je zien dat het cirkeltje op het podium begint te pinken, zichtbaar-onzichtbaar-zichtbaar-onzichtbaar en zo verder, en zo verder, oneindig lang, tot we de film sluiten.
Wanneer we de tijdlijn bekijken wordt alles duidelijk.
De film begint met een cirkel, deze cirkel blijft 10 frames op het podium zichtbaar, en in frame 11 bevindt zich een blanco hoofdframe, dat ook 10 frames zichtbaar blijft.
Bereikt de film frame 20, de laatste frame uit de film dus, dan zal de afspeelknop van deze film terugkeren naar frame 1 en zal de film zich herhalen. "Loopen" noemen ze dit in het Engels.
En dat is de reden waarom onze cirkel begint te pinken. |
Nu moeten we deze gekopieerde frames nog omkeren.
Met de gekopieerde frames nog steeds geselecteerd, klik je de knop "Wijzigen" in de menubalk.
Je kiest "Tijdlijn" in het drop-downmenu en klikt de optie "Omkeren".
Wens je dit allemaal nog wat meer realistisch te maken, kun je de bal in het laatste hoofdframe, frame 31, een beetje induwen met het gereedschap "Vrije transformatie"zodat het lijkt of de bal wordt ingedeukt bij het stuiten op de grond. |