|
|
|
|
Cursus Flash CS4 |
|
go to : Index - vorige - volgende |
|
|
|
|
Les 25 |
Symbolen (4) |
|
|
Symbolen dupliceren |
We kunnen een symbool dupliceren door dit symbool te rechtsklikken in de bibliotheeklijst, en te kiezen voor "Dupliceren" in het drop-downmenu.
Dit opent het dialoogvenster "Symbool dupliceren" waar je dit een andere naam geeft, en eventueel een ander type kiest. |
|
Dit plaatst een exacte kopij van het symbool in de bibliotheek.
Wijzig je deze kopij dan zal dit het origineel NIET wijzigen. |
|
Instantie kopiëren |
Wanneer we een instantie kopiëren hebben we bij het plakken twee opties. |
Selecteer eerst de te kopiëren instantie. |
Kies "Bewerken" in de menubalk en klik de knop "Kopiëren" in het drop-downmenu.
Of voor diegenen onder ons die graag wat vlugger werken, deze selecteren ook eerst de instantie, en klikken de sneltoetscombinatie Ctrl+C op hun toetsenbord. |
|
Zoals dus gezegd hebben we voor het plakken twee opties.
Kies "Bewerken" in de menubalk, en kies "In midden plakken" of "Op plaats plakken".
"In midden plakken" zal de kopij in het midden van het podium plaatsen.
"Op plaats plakken" zal de kopij op exact dezelfde positie in het podium plakken als het origineel.
|
|
Instantie wisselen |
Wanneer er een instantie is geselecteerd op het podium, hebben we zoals je ongetwijfeld wel al zult hebben opgemerkt, de knop "Wisselen" in het Eigenschappenvenster.
Deze knop gebruiken we om op een snelle manier van symbool te wijzigen op het podium.
Een mond is hiervoor een goed voorbeeld.
Je hebt een symbool van de mond dat zich bevindt in het symbool "gezicht".
Willen we deze mond laten bewegen, dan moeten we van deze mond meerdere symbolen maken, bijvoorbeeld:
open, dicht, verwondert en misschien nog een aantal andere.
Wanneer je nu voor elk hoofdframe opnieuw een ander symbool van de mond zou moeten slepen op het podium, dan zou deze mond, denk ik, niet altijd op dezelfde positie staan.
Hier hebben ze in Flash een oplossing voor.
De knop "Wisselen". |
>
|
Wanneer je hierop klikt, opent het dialoogvenster "Symbool wisselen", waar je alle symbolen uit je bibliotheek in terug vindt.
Dus het enige wat jij hoeft te doen is een andere mond te kiezen, en de knop OK te klikken. |
|
Symbool converteren naar vorm |
Wanneer je een symbool hebt waar je terug een vorm van wilt maken, sleep je dit symbool op het podium. |
Je rechtsklikt de instantie, en je kiest "Splitsen" in het drop-downmenu.
Dit is juist hetzelfde dan van een tekenobject een samengevoegde vorm te maken, zoals we hadden gezien in les 7. |
|
Animatie uit de hoofdtijdlijn omzetten in een filmclipsymbool |
Wanneer je een "frame by frame" animatie hebt gemaakt in de hoofdtijdlijn en je wilt deze opnieuw gebruiken, of je wilt deze als een instantie manipuleren, dan moet je deze frames selecteren en opslaan als een filmclipsymbool. |
Hoe doen we dat? |
Selecteer eerst alle frames van de animatie op de hoofdtijdlijn waarvan je een filmclipsymbool wil maken.
Klik hiervoor het eerste frame, hou de Ctrl-toets op je toetsenbord ingedrukt, en klik het laatste frame.
|
Rechtsklik één van de geselecteerde frames, en kies "Frames kopiëren" in het drop-downmenu. |
|
|
Klik de knop "Nieuw symbool" onderaan de Bibliotheek. |
In het dialoogvenster dat verschijnt geef je het symbool een naam, en kies je het type.
Wanneer het een animatie betreft, kies je er het best voor het type Filmclip te selecteren. |
Klik de knop OK. |
Het nieuwe symbool opent in bewerkingsmodus. |
Rechtsklik het eerste frame, en kies "Frames plakken" in het drop-downmenu. |
|
|
Index - vorige - volgende |