|
|
|
|
Cursus Flash CS4 |
|
go to : Index - vorige - volgende |
|
|
|
|
Les 24 |
Symbolen (3) |
|
|
Symbool op het Podium plaatsen |
Om een instantie van een symbool op het podium te plaatsen klik en sleep je het symbool uit de bibliotheek naar het podium.
Dit plaatst niet het symbool, maar enkel een instantie van dit symbool op het podium.
Het symbool zelf blijft steeds in de bibliotheek, dus is eigenlijk de titel van dit hoofdstuk fout en zou dit moeten zijn "Instantie op het podium plaatsen". |
Je kunt het symbool selecteren in de lijst en slepen uit het voorbeeldvenster naar het podium (1), of je kunt het symbool rechtstreeks uit de lijst slepen naar het podium (2), dat maakt niet uit. |
|
Het aantal keer dat een symbool is gebruikt in een film, wordt vermeld in de kolom "Gebruik" in de symbolenlijst. Je kunt de kolombreedte aanpassen door je muisaanwijzer tussen twee kolomtitels te plaatsen, en wanneer deze wijzigt in een tweepuntig pijltje klik en sleep je deze tot je de gewenste breedte hebt bereikt. |
|
Symbool bewerken |
In Flash hebben we een aantal mogelijkheden om een symbool te bewerken.
Een eerste is te
dubbelklikken op de instantie van dat symbool dat zich bevindt op het podium (1).
Een tweede manier is het symbool te dubbelklikken in de bibliotheeklijst (2).
Een derde manier is het symbool te selecteren in de bibliotheek, het naar benedenwijzend pijltje te klikken in de grijze Titelbalk van de bibliotheek, en te kiezen voor "Bewerken" in het drop-downmenu. |
Hoe je het ook doet maakt niet uit, in alle gevallen brengt je dit in de bewerkingsmodus van het symbool.
Het enige verschil is dat wanneer je het symbool dubbelklikt op het podium, je de rest van de symbolen die zich op het podium bevinden, nog ziet staan, wat in sommige gevallen wel handig kan zijn.
Wanneer je je in de bewerkingsmodus bevindt van een symbool, dan zie je bovenaan het venster de naam verschijnen van het symbool waarin je aan het werken bent. De symboolnaam van het symbool waarin je aan het werken bent, zal altijd uiterst rechts worden weergegeven.
Om terug te keren naar je Flashfilmpje klik je de tab "Scène 1".
"Scène 1" is trouwens de hoofdtijdlijn van je Flashfilm. Maar meer over scènes in een latere les.
Wijzig je een symbool, dan wijzigen alle instanties van dat symbool die zich op het podium bevinden. |
|
|
Instantie bewerken |
We hebben de mogelijkheid een instantie te bewerken. |
Voordeel hiervan is dat niet alle instanties van dat symbool wijzigen wanneer we dit ene instantie wijzigen. Nadeel hiervan is, de mogelijkheden van wijzigingen zijn beperkt. |
Nu, ik moet hier niet zitten te lullen wat we allemaal niet kunnen, ik moet je vertellen wat we allemaal wel kunnen.
Selecteer de instantie die je wil wijzigen en open het Eigenschappenvenster.
Het eerste waarmee we een instantie kunnen wijzigen is het gereedschap "Vrije transformatie".
Met dit gereedschap kun je de instantie vergroten, verkleinen, vervormen, draaien, eigenlijk alles wat je met dit gereedschap kunt doen.
In het Eigenschappenvenster hebben we de optie "Kleureffect".
Klik het naar benedenwijzend pijltje naast het vak type.
Dit geeft ons vijf opties om de instantie te wijzigen:
- Met "Geen" verwijder je alle onderliggende ingestelde opties.
- Met "Helderheid" passen we de helderheid van de instantie aan, wat had je anders gedacht.
- Met "Tint" passen we de kleur van de instantie aan.
- Met "Alfa" passen we de transparantie van de instantie aan.
- En met "Geavanceerd" kunnen we zowel de kleur als de transparantie van de instantie aanpassen.
Wijzig je hiermee een instantie, heeft dit net als het gereedschap "Vrije transformatie" enkel betrekking op die ene instantie, niet op het symbool, en dus niet op alle andere gebruikte instanties van dit symbool. |
|
|
|
Index - vorige - volgende |