MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Word 2010   Index - vorige - volgende
       
Les 9 Basis handelingen (1)  
 
Ingeven van tekst
Wanneer we Word 2010 openen, wordt er automatisch een nieuw document getoond op ons scherm, waar de cursor knippert op de eerste lijn van het document.
Wanneer je een kleine hoeveelheid tekst begint te typen, en de Entertoets van je toetsenbord klikt om de cursor op de volgende lijn te plaatsen, beschouwt Word de ingegeven tekst als een alinea (1).
Dit is belangrijk om te weten wanneer je alinea's begint op te maken.
>
Wanneer je een grote hoeveelheid tekst intypt, zal Word automatisch op de volgende lijn verder gaan wanneer je het einde van een lijn hebt bereikt (2).
Dit noemt men automatische terugloop.
 
Opslaan en Opslaan als...
Eénmaal we gegevens hebben getypt in ons document, willen we deze natuurlijk opslaan.
Om een document op te slaan klik je de knop "Bestand" links bovenaan de applicatie.
In het backstage venster dat verschijnt hebben we twee opties: Opslaan en Opslaan als...
De optie "Opslaan" laat ons toe, een reeds eerder opgeslagen document waarin wijzigingen zijn aangebracht, op te slaan.

De optie "Opslaan als..." laat ons toe ons document een toepasselijke naam te geven wanneer we dit opslaan. Het laat ons ook toe, een reeds eerder opgeslagen document op te slaan onder een nieuwe naam.

Wanneer we kiezen voor de optie "Opslaan als...", en klikken op het item "Word-document", opent een dialoogvenster.

Standaard wil Microsoft Word je document opslaan in de folder "Mijn documenten".
Je kunt navigeren naar gelijk welke folder op je computer om het bestand op te slaan.
 
Word slaat je bestand op met de extensie .docx (1).
.docx is de nieuwe extensie vanaf Word 2007, eerdere versies van Word hadden de extensie .doc
Tip!
Werk je met meerdere personen aan een document, waarvan sommige personen nog werken met een oudere versie dan 2007, sla het bestand dan (ook) op als "Word 97 -2003 document".
 
Geef het bestand een toepasselijke naam, en klik de knop "Opslaan".
Dit slaat het bestand op in de map die je hebt gekozen, onder de naam die je hebt ingegeven.
 
De naam van ons document wordt nu weergegeven in de titelbalk.
 
Wanneer je later gegevens wijzigt in je document, klik je de knop "Opslaan" in de werkbalk "Snelle toegang". Dit zal het document opslaan onder dezelfde naam in dezelfde folder.
 
Wens je echter de oude versie van het document te behouden, klik je de knop "Opslaan als" in de backstage, en geef je het document een andere naam.
 
Niet opgeslagen documenten recupereren
Stel, je hebt om een of andere reden een document afgesloten, zonder de wijzigingen te hebben opgeslagen. Dit is uiteraard niet verstandig, maar geen paniek, we kunnen dit recupereren.
 
In les 7 van deze cursus had ik je reeds verteld dat Word 2010 automatisch je document zal opslaan door middel van de optie "AutoHerstel".
Nu ga ik je vertellen hoe je deze vernieuwde maar niet opgeslagen documenten weer opent.
Het eerste wat je doet is het gewijzigde maar niet-opgeslagen document openen.
Klik vervolgens de knop "Bestand" (1) in het lint, en in de backstage weergave selecteer je de categorie "Info" (2).
Zoals je ziet in de sectie "Versies" (3) word(en) het (de) niet opgeslagen document(en) hier vermeld.
Dubbelklik het document om dit opnieuw te openen.
Wanneer we dit niet-opgeslagen document openen, vinden we bovenaan de waarschuwing dat het over een niet opgeslagen document gaat, nogal logisch, met twee knoppen, "Vergelijken" en "Herstellen".
Klikken op de knop "Herstellen" zal een dialoogvenster openen waar je alsnog het document kan opslaan.
In de volgende les gaan we zien wat er gebeurd wanneer we de knop "Vergelijken" klikken.
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>