MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Word 2010   go to : Index - volgende
       
Les 1 Kennismaken met Word 2010 (1)
     
Het programma Word
Voor alle duidelijkheid, in deze cursus maak ik gebruik van Office Professional.

Microsoft Word is in de eerste plaats een tekstverwerkingsprogramma, maar er is meer. We kunnen ook standaardbrieven, memoranda, fax, enveloppen, etiketten, en andere types van documenten maken.
Je hebt ook volledige controle over de opmaak van uw documenten.
Je kunt de grootte, de stijl, en de kleur van het lettertype controleren.
Je kunt de lay-out van het document zelf ook controleren door de marges, de tabs, en de groepering van de pagina's te wijzigen.
Met Word, is uw enige beperking uw verbeelding.
In Word hebben we ook de mogelijkheid om grafieken, lijsten, en afbeeldingen te creëren.
Bijvoorbeeld, je kunt spreadsheet van Excel invoeren in uw document, en dan een rapport met een grafiek creëren om de gegevens te illustreren.
We kunnen Word ook gebruiken om tabellen te maken waarin we informatie opslaan, zelfs berekeningen laten uitvoeren.

We openen Word door te dubbelklikken op het Word-icoontje op ons bureaublad, of te klikken op de Windows Startknop en te kiezen voor "Alle programma's" - "Microsoft Office" - "Microsoft Word 2010 ".

De afbeelding hieronder is het scherm dat je ziet wanneer je Word 2010 opent.

 
De werkomgeving

Diegenen onder ons die met versie 2007 van Word hebben gewerkt, zal het wel zijn opgevallen, de "Office-knop" is verdwenen.
Deze hebben ze vervangen door de knop "Bestand".
Klikken op deze knop brengt je in de "Backstage" weergave. Hierover later meer.

We gaan eerst eens kijken wat we nog te zien krijgen.

Het Word venster bestaat eigenlijk uit twee vensters, je hebt het applicatievenster en je hebt het documentvenster.

Het document venster opent in het applicatievenster.
Het document venster is waar we onze documenten maken of wijzigen.
We kunnen het documenten venster sluiten zonder het applicatievenster te sluiten.
Dit laat ons toe verschillende documenten te openen en te sluiten, zonder dat we steeds de applicatie opnieuw hoeven op te starten.
Het documentenvenster bevindt zich in het applicatievenster.

>
Bovenaan het applicatievenster hebben we de Titelbalk.
In het midden van de titelbalk vinden we de naam van ons document, en de naam van de applicatie.
Aan de rechterkant van de titelbalk hebben we de knoppen "Minimaliseren", "Maximaliseren", en "Sluiten".
En aan de linkerzijde van de titelbalk hebben we de werkbalk "Snelle toegang".
 
Onder de titelbalk hebben we het Lint.
In het lint vinden we alle opdrachten die we kunnen uitvoeren in Word.
Nieuw in de versie 2010 is dat we deze kunnen aanpassen, net als de werkbalk "Snelle toegang".
 
Onder het lint wordt het document getoond waarin we op dat ogenblik aan het werken zijn.
Aan de rechterzijde van ons document hebben we een verticale scrollbalk.
 
Onderaan het document vinden we de verschillende weergaveknoppen, de schuifbalk om in- en uit te zoomen in ons document, en de "Statusbalk".
 
Nu we een overzicht hebben gehad van de belangrijkste elementen op ons scherm, kunnen we deze eens van naderbij bekijken.
 
De titelbalk
De titelbalk vinden we dus bovenaan ons venster.
 
In het midden van de titelbalk vinden we de naam van ons document. Wanneer dit een nieuw, nog niet opgeslagen document is, zal Word dit steeds de naam "Document" geven, gevolgd door een nummer. Heb je het document opgeslagen onder en andere naam, zal hier deze naam worden weergegeven.
Naast de documentnaam vinden we de naam van de applicatie, Microsoft Word dus.
 
Aan de rechter zijde van de titelbalk vinden we drie knoppen:
Minimaliseren, Maximaliseren/Verkleinen, en Sluiten.
 
Klikken op de knop "Minimaliseren" plaatst de applicatie in de takenbalk van Windows.
Klikken op de knop "Maximaliseren" vergroot het applicatievenster tot volledige schermgrootte.
De knop "Maximaliseren" is een "Wisselknop". Wanneer hierop werd geklikt, zal deze veranderen in de knop "Verkleinen".
 
Wanneer we op de knop "Verkleinen" hebben geklikt, kunnen we de afmetingen van het venster aanpassen door met de randen te klikken en te slepen.
Klikken op de knop "Sluiten", sluit de applicatie.
 
Onthoud hiervan dat wanneer je deze knoppen gebruikt, deze betrekking hebben op de applicatie.
 
 
Index - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>