 |
 |
 |
 |
Cursus Visio 2007 |
|
go to: Index - vorige - volgende |
|
|
|
|
Les 27 |
Voorbeelden (4) |
|
|
Organigram |
Wanneer we een organigram maken op basis van een sjabloon hebben we twee mogelijkheden.
De eerste is "Organigram", waarbij we vertrekken van een blanco pagina die we manueel vullen met de nodige shapes, die we op hun beurt dan weer vullen met de nodige gegevens.
De tweede is "Wizard Organigram" waarbij we gebruik maken van een reeds bestaand bestand, bijvoorbeeld een Excel bestand of een tekst bestand.
In dit voorbeeld ga ik gebruik maken van de tweede methode, die met de Wizard.
Ik heb nog wel ergens een Excelbestandje dat hiervoor prima past. Dit bestand zal ik trouwens toevoegen bij de te downloaden bestanden. |
 |
 |
|
OK, we gaan verder.
We maken dus een organigram op basis van de Wizard.
Het eerste wat verschijnt wanneer we hiervoor kiezen is de Wizard.
In het eerste venster van de Wizard bepaal je of je de gegevens uit een reeds bestaand bestand wil halen, of dat je de gegevens wil ingeven door middel van de Wizard.
|
 |
Kies je voor de tweede optie en klik je op de knop "Volgende", dan kies je in het volgende venster of het een Excelbestand of een tekstbestand is dat je wil maken. Geef het een naam, en klik "Volgende".
Afhankelijk van je keuze zal het programma openen waar je de gegevens kunt invullen.
Omdat ik reeds een Excelbestandje heb dat ik wil gebruiken, kies ik voor de eerste optie en klik de knop "Volgende". |
In het tweede venster van de Wizard kies ik de optie "Excel-bestand" en klik de knop "Volgende". |
 |
In het derde venster van de Wizard blader ik naar het bestand, klik de knop "Openen", en klik de knop "Volgende" in het dialoogvenster van de Wizard. |
 |
In het vierde venster van de Wizard kies je de velden uit het Excelbestand waar Visio de gegevens moet gaan halen. Klikken op de naar benedenwijzende pijltjes naast het invulvak geeft alle kolommen weer in het Excelbestand.
Wanneer je klaar bent klik je de knop "Volgende". |
 |
In het volgende venster van de Wizard bepalen we welke kolommen we willen weergeven in ons diagram. Door het veld te selecteren kan je het toevoegen of verwijderen door op de respectievelijke knoppen te klikken. Door het veld te selecteren in de rechtse kolom en te klikken op de knoppen "Omhoog" of "Omlaag" kan je de rangorde van de velden wijzigen.
Klik "Volgende". |
>
|
 |
In het zesde venster bepalen we de kolommen die we als shape-gegevens willen weergeven.
Hetzelfde hier, de knoppen "Toevoegen" en "Verwijderen" gebruiken we om velden toe te voegen of te verwijderen.
Klik de knop "Volgende". |
 |
In het volgende venster bepaal je of je zelf wil bepalen hoeveel gegevens er op een pagina moeten komen, of dat Visio deze zelf automatisch verdeeld over de pagina('s).
Kies je voor de tweede optie, dan kan je een naam kiezen uit de Excellijst door te klikken op het naar benedenwijzend pijltje. Moet je uiteraard wel weten wie er bovenaan de hiërarchie van het organigram moet komen, of althans de persoon waarmee je het organigram wil beginnen.
Klik de knop "Voltooien". |
 |
Klaar is kees.
Door middel van de verschillende knoppen in de werkbalk "Organigram" kunnen we de lay-out van het organigram wijzigen.
Moet je maar eens proberen. Selecteer wel eerst de bovenliggende shape. Bijvoorbeeld wens je de lay-out van de shapes "Piet" en "Eric" te wijzigen selecteer je eerst de bovenliggende shape "Anne".
|
 |
|
|
Index - vorige - volgende |