|
|
|
|
Cursus Photoshop 3D |
go to : Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
Les 23 |
Misvormen (1) |
|
|
Diepte, draaien, versmallen, buigen |
In deze les leg ik jullie uit hoe je de opties Diepte, Draaien, Versmallen, en Buigen gebruikt, om 3D-objecten te misvormen.
Om 3D-objecten te misvormen hebben we onder het deelvenster "Eigenschappen" het tabblad "Misvormen" (1).
Bovenaan links vinden we een lijstje met de verschillende vormvoorinstellingen (2). Dit zijn allen vorminstellingen die door Photoshop worden aangeboden.
Aan de rechter zijde van de vormvoorinstellingen vinden we de misvormings-as (3).
Het is in dit icoon dat je de misvormings-as kiest voor je misvorming.
Daaronder vinden we de knop "Misvorming herstellen" (4). Wanneer deze wordt geklikt wordt het misvormde 3D-object terug in de originele vorm geplaatst.
Daaronder hebben we de verschillende opties om de vorm van het 3D-object te wijzigen (5).
Om het te misvormen dus.
Diezelfde opties vind je allen terug in de display (6) die verschijnt, wanneer je de muisaanwijzer boven het 3D-object plaatst.
Welke moet je nu gebruiken?
De ene werkt liever met de opties in de optielijst, de ander met de opties in de display. De keuze is aan jou. |
|
|
Ter informatie:
De vormvoorinstellingen (1) die je vindt onder het tabblad "Net" (2) zijn net dezelfde dan deze onder het tabblad "Misvormen" (3).
De opties daarentegen zijn heel wat meer uitgebreid onder het tabblad "Misvormen", dan onder het tabblad "Net". |
|
|
Kiezen voor een vormvoorinstelling, stelt enkel een aantal vooringestelde opties in.
Zo heeft bijvoorbeeld de vormvoorinstelling "Kussen opblazen", een extrusiediepte van 0 pixels.
Je kunt al deze voorinstellingen op elk moment nog manueel aanpassen. |
|
|
De verschillende opties |
- Diepte
- Wijzigen we de extrusiediepte met positieve getallen, dan wordt de diepte aangepast naar achter.
- Wijzigen we de extrusiediepte met negatieve getallen, dan wordt de diepte aangepast naar achter.
|
|
|
- Draaien
- Draaien we het 3D-object met positieve getallen, dan verdraaien we het object met de klok mee (1).
- Draaien we het 3D-object met negatieve getallen, dan verdraaien we het object tegen de klok in. (2)
|
|
|
- Versmalling
De standaard instelling voor versmalling is 100%
Geven we hieraan een kleinere waarde dan versmalt het 3D-object naar achter (1),
geven we hieraan een grotere waarde, dan verbreedt het 3D-bject naar achter.
|
|
|
- Horizontale hoek
De standaard instelling voor Horizontale hoek is 0%
Geven we hieraan een grotere waarde dan draait het 3D-oject naar ons toe (1).
Geven we deze een kleinere waarde draait ie van ons weg (2).
|
|
|
- Verticale hoek
En hetzelfde voor de verticale hoek, standaard instelling hoek is 0%
Geven we hieraan een kleinere waarde dan draait het 3D-oject naar onder (1).
Geven we deze een grotere waarde, draait ie naar boven(2).
|
|
>
|
- Buigen of Schuin
Over één optie heb ik het nog niet gehad, en dit is de optie "Schuin".
De optie "Schuin" zal het 3D-object niet buigen om zijn ingestelde misvormings-as, maar schuin trekken langs de ingestelde misvormings-as.
|
|
|
|
|
Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|