|
|
|
|
Cursus Photoshop 3D |
go to : Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
Les 13 |
Vooraf ingestelde netten (3) |
|
|
Cilinder |
Voor ik verder ga met de verschillende netten, wil ik jullie eerst even vertellen dat elk 3D-object hol is. |
Als voorbeeld zal ik hiervoor het net cilinder gebruiken, maar probeer jij dit met een ander object, zal je zien dat dit net hetzelfde is.
Het object cilinder heeft 3 materialen, een cilinder materiaal, een boven materiaal, en een onder materiaal.
Allen lijken me duidelijk welk oppervlak deze vertegenwoordigen.
Selecteer de laag "Cilinder_materiaal", |
|
|
Transparantie |
Kies het deelvenster "Eigenschappen", klik het naar benedenwijzend pijltje van de materiaalkiezer, en kies het materiaal "Leuke structuur 3".
Deze structuur geeft je een holle structuur. |
|
>
|
De reden waarom deze structuur je een holle weergave geeft is de instelling van de optie "Dekking".
Bij de optie "Dekking" hoort een bestand, om dit bestand te openen klik je het naar benedenwijzend pijltje, en kies je "Structuur bewerken". |
|
|
Dit opent het bestand met de structuur waaruit dit materiaal is gemaakt.
Wanneer je hiervan het lagenvenster opent zie dat dit bestand bestaat uit twee lagen.
Je hebt de achtergrondlaag, welke volledig zwart is, en je hebt een bovenliggende laag die gevuld is met wit maar waarin een aantal cirkelvormen zijn uit weggeknipt. |
|
|
Dit wordt duidelijk wanneer we de inhoud van deze bovenste laag aanpassen, meer bepaald grootter maken, en hierdoor ook de weggeknipte gaten vergroten.
Sluiten we dit bestand, en slagen we dit op, |
|
|
Dan zien we dat de gaten in onze cilinder ook groter zijn geworden.
Wat je hieruit hebt geleerd is, dat de kleur zwart een transparante weergave geeft, en de kleur wit een volle kleur weergeeft.
Dus net hetzelfde dan in de maskers van Photoshop, zwart verbergt alles, hier dus het materiaal, wit toont alles, hier uiteraard ook het materiaal. |
|
|
Dit wordt nog duidelijker wanneer we aan het bestand van het materiaal een laag toevoegen, en hierop tekenen met een wit penseel. |
|
|
Dit zal dit deel van de cilinder dicht maken.
|
|
|
Wens jij delen van de cilinder transparant of open te maken, teken je met een zwart penseel.
Lijkt me duidelijk. |
|
|
Doorsnede |
Waar ik het nog even over wens te hebben is, onder de eigenschappen van een net, gelijk welk net, is de optie "Doorsnede".
Deze optie geeft de doorsnede weer van het 3D-object.
Je kunt hiervan de doorsnede instellen op de x-as, de y-as, of de z-as. |
|
|
Wens je een doorsnede op meerdere assen toe te passen, kies je de eerste as, vervolgens klik je de knop "Toepassen", en je kiest een tweede as. |
|
|
Meer over de eigenschappen van netten in een volgende les. |
|
|
Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|