|
|
|
|
Cursus Photoshop 3D |
go to : Index - Volgende |
|
|
|
|
Les 1 |
Basiskennis (1) |
|
|
Voorwoord |
Deze cursus "Photoshop 3D" is gemaakt in de versie CC, maar is net hetzelfde voor de versie CS6. Gebruikers van een eerdere versie kunnen gebruik maken van deze cursus, maar zullen soms genoodzaakt zijn bepaalde handelingen onder een ander menu-item te zoeken.
Indien ik jullie hierbij kan helpen, zal ik dit zeker doen, maar ik beschik niet meer over een vorige versie, dus soms zal je hier zelf moeten achter gaan zoeken.
|
Wat ik echter iedereen kan aanraden is, huur de versie CC bij Adobe.com, dit kost je slechts 12.50€ per maand, en de veelvuldige updates zijn echt geweldig. |
|
>
|
Extended |
Diegenen die niet werken met de versie CC, moeten beschikken over een "Extended" versie, anders heb je helemaal geen toegang tot 3D.
Diegenen die wel werken met CC, hebben steeds de laatste versie van Photoshop en deze is altijd extended. Nog maar eens een reden om deze te huren.
De extended versies zijn pas beschikbaar vanaf versie CS4, denk ik.
Dus al dat met een vorige versie werkt, die volgt best de raad van tante Kaat: "huur CC".
|
|
Fundament 2D/3D |
Het begrip tweedimensionaal of 2D, duidt aan dat iets twee meetkundige dimensies heeft, oftewel alleen lengte en breedte.
De lengteas, of verticale as, noemt men de Y-as
De breedte-as, of de horizontale as, noemt men de X-as.
Dit is algebra dat je in school nog hebt geleerd. |
|
|
Voorbeelden van tweedimensionale dingen zijn een vierkant, een cirkel of een afbeelding, zoals een foto. |
Hoewel een foto zelf tweedimensionaal is, kan de afbeelding zelf wel diepte suggereren en driedimensionaal lijken. |
En dat is wat Photoshop 3D doet. Het creëert of beter gezegd, het suggereert een derde as, de Z-as, welke diepte creëert. |
|
|
Een onderstaand voorbeeld maakt dit duidelijk.
Je ziet in de afbeelding hieronder, aan de linkse kant hebben we de 2D tekst, aan de rechterkant de 3D tekst.
Mocht de 3D tekst echt 3D zijn, dan kwam deze uit je scherm. Dus dit is eigenlijk gesuggereerde 3D.
En dat is wat we kunnen doen in Photoshop.
En niet alleen met tekst, maar ook met vormen en zelfs foto's. |
|
|
Deelvensters |
Wanneer je wenst te werken met 3D in Photoshop, zal je tot vervelens toe gebruik moeten maken van de deelvensters "3D" en "Eigenschappen".
Dus open deze door te klikken op de knop "Venster", klik de knop "Eigenschappen" en de knop "3D". |
|
|
De 3D werkomgeving |
Voor we een 3D object maken, wil ik jullie eerst even uitleggen wat we allemaal te zien krijgen wanneer we een 3D object hebben gemaakt.
Eerst en vooral, wanneer je werkt in de 3D werkomgeving, moet het gereedschap "Verplaatsen" zijn geselecteerd (1). Dit om de éénvoudige reden dat wanneer er een ander gereedschap is geselecteerd, je de opties "Roteren", "Draaien", "Slepen", Schuiven" en "Schalen" niet terugvindt in de optiebalk. |
|
|
Noch in de weergave.
Dus zie je deze niet, kijk dan eerst even of het gereedschap "Verplaatsen" is geselecteerd. |
|
|
We gaan verder met de werkomgeving. |
Dus zoals gezegd, selecteer het gereedschap "Verplaatsen" (1). |
Onderaan de 3D afbeelding vinden we het raster, dit noemen we het "grondvlak" (6) |
Op het grondvlak hebben we een rode lijn en een blauwe lijn. |
De rode lijn vertegenwoordigt de X-as (2), de blauwe lijn vertegenwoordigt de Y-as (3). |
In het midden van het 3D object vinden we de 3D-as (5). |
De 3D-as geeft de huidige richting van de drie verschillende assen weer. |
Je toont de 3D-as door op het 3D-object te klikken.
Je verbergt de 3D-as door naast het 3D-object te klikken. |
|
In de linkerbovenhoek verschijnt het camera-venster (4), dit noemt de "Secundaire weergave" |
|
|
Door te klikken op het naar benedenwijzend pijltje in de "Secundaire weergave" (1) kun je een andere camerapositie instellen. |
Door te klikken op de knop "primaire en secundaire weergave wisselen" kun je de gekozen secondaire weergave wisselen met de primaire weergave.
De secundaire weergave is deze in het camera-venstertje, de primaire weergave is deze in je document.
Wanneer je van dit venstertje weinig of geen gebruik maakt, sluit je dit door het x-icoon te klikken (3).
Je kunt dit steeds terug openen door te klikken op de knop "Weergave", te kiezen voor "Tonen", en te klikken op " Secundaire 3D weergave".
Maar geloof me, je hebt dit nodig om verschillende 3D objecten netjes uit te lijnen.
Hoe je dat doet wordt trouwens uitgelegd in een volgende les.
|
|
|
Index - Volgende |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|