|
|
|
|
Cursus Flash CS4 |
|
go to : Index - vorige - volgende |
|
|
|
|
Les 18 |
De Tijdlijn (1) |
|
|
Weergave Tijdlijn |
In Flash hebben we een aantal mogelijkheden om de weergave van de tijdlijn te wijzigen.
Klik hiervoor het naar benedenwijzend zwart pijltje in de grijze titelbalk.
Dit opent een drop-downmenu met verschillende weergavemogelijkheden.
De eerste vijf opties hebben betrekking op de grootte voor het weergeven van de frames.
"Zeer klein" zal de frames heel klein weergeven, terwijl "Groot" de frames in z'n grootste positie zal weergeven.
|
|
De optie "Voorvertoning" zal vooraan in de laag een icoon tonen van de objecten die zich in die laag bevinden.
"Voorvertoning in context" zal niet enkel het icoon tonen vooraan de laag, maar zal ook een 'voor' en 'na' beeld tonen van de animatie, als deze er dan is natuurlijk. |
|
De optie "Kort" zal de laag en de icoontjes bovenaan de laag, verkleint weergeven. |
Daaronder hebben we nog de optie "Getinte frames". Wanneer deze is aangevinkt, wat trouwens de standaardmodus is, worden alle frames die gebruikt worden in onze film, voorzien van een grijze achtergrondkleur. Wanneer deze niet is aangevinkt worden deze weergegeven met een witte achtergrond. |
Daaronder hebben we de optie "Help". Wanneer je het echt niet meer ziet zitten klik je hier maar op. Neen, even serieus, wanneer je extra hulp nodig hebt klik je deze optie, dit brengt je naar de online Adobe help centrum, waar je alles kunt vernemen over ondermeer de tijdlijn. |
>
|
En als laatste twee hebben we nog "Sluiten" en "Groep sluiten".
De eerste zal de tijdlijn sluiten, de tweede zal de hele groep sluiten. In dit geval zou dat de "Tijdlijn" zijn, het venster "Uitvoer", en het venster "Bewegingseditor". |
|
De Tijdlijn nader bekeken |
Een woordje uitleg over de Tijdlijn is zeker geen overbodige luxe, zeker niet voor diegenen onder ons die voor het eerst met Flash beginnen te werken. |
Zoals ik dus had verteld in les 4 van deze cursus, is de Tijdlijn het hart van ons Flashfilmpje. |
De tijdlijn is verdeeld in twee delen. Aan de linkerzijde hebben we de lagen, aan de rechterzijde de frames.
Boven de frames hebben we de afspeelknop.
Wanneer de film wordt afgespeeld, beweegt deze knop zich door de frames in de tijdlijn.
De frames in een tijdlijn worden genummerd per 5, te beginnen bij 1 - 5 - 10 - 15... en zo verder.
De frames in de Tijdlijn vertegenwoordigen de tijdsduur van een Flashfilm.
De tijd van een Flashfilm is gebaseerd op een " Afspeelsnelheid", in Flash noemen we dit "fps" wat de afkorting is van "frames per seconde".
Deze "fps" kunnen we instellen in het "Eigenschappenvenster", wat we hebben gezien in les 3, maar we hebben ook de mogelijkheid deze te wijzigen door te klikken op de optie "fps" onderaan de Tijdlijn", en een ander getal in te typen.
Links daarvan hebben we een getal dat de framepositie weergeeft van de "Afspeelknop", en rechts daarvan hebben we een getal dat de tijdpositie weergeeft van de "Afspeelknop".
Zo kun je opmaken uit de informatie in onderstaande afbeelding dat de afspeelknop zich bevindt op frame 12, dat de afspeelsnelheid 24 frames per seconde bedraagt, en dus de tijdpositie van de Afspeelknop 0,5 seconden weergeeft. Dit is een makkelijk rekensommetje.
Maar wanneer je Flashfilm uit honderden frames bestaat, kan het soms wel handig zijn te weten hoeveel tijd het in beslag zal nemen, voor een bepaald frame zal worden vertoond, zonder dat we hiervoor een rekenmachientje hoeven te raadplegen. Toch? |
|
Wat kan ik nog vertellen? |
Je kunt enkel frames of objecten toevoegen aan een geselecteerde laag.
Een geselecteerde laag wordt blauw gekleurd. |
|
In de volgende les gaan we eens kijken hoe we lagen toevoegen, en hoe we deze netjes schikken. |
|
|
Index - vorige - volgende |