|
|
|
|
Tips Excel |
|
go to : Index |
|
|
|
|
Tip 258 |
|
|
Excel Tip |
|
Keuzelijst (besturingselement) |
Alain vroeg me hoe je een keuzelijst gebruikt uit de verschillende besturingselementen.
|
Wens je het bestand uit deze tip te ontvangen, klik hier. |
|
Wat we nodig hebben is het tabblad "Ontwikkelaars".
Mocht jij deze niet zien, pas dan even het lint aan onder de "Opties" voor Excel.
Klik de knop "Invoegen" en kies "Keuzelijst" |
|
|
Klik en sleep in het document op de plaats waar je deze keuzelijst wenst.
De grootte en de positie doet er eigenlijk niet toe, je kunt dit steeds aanpassen. |
|
|
Rechtsklik de keuzelijst en kies "Besturingselement opmaken". |
|
|
In het bovenste vak van het venster dat opent geef je het bereik in met de verschillende gemeenten.
In het onderste vak geef je een cel in waarmee je de koppeling wil maken. In dit geval kies ik I3, maar hiermee doe je wat je wenst. |
|
|
Typ volgende formule in deze cel: =$i$3 |
|
|
Dit zal de inhoud van de eerste rij uit de tabel weergeven. |
|
|
Afgaande op deze celverwijzing willen we het aantal inwoners van de gemeente weten.
Je kunt dit doen met de VERT.ZOEKEN functie, of met de INDEX functie.
De INDEX functie laat ons toe gegevens uit een lijst weer te geven, dus geef ik het voorbeeld met deze functie. Maar je zou, toch in dit geval, ook de VERT.ZOEKEN functie kunnen gebruiken.
Typ volgende formule: =INDEX(C:C;i3+1)
Wat staat hier nu:
Zoek in kolom C de waarde die staat in cel i3
+1
Waarom +1? Wel omdat de lijst pas begint op de tweede rij.
Dit geeft netjes het aantal bewoners van de geselecteerde gemeente. |
|
|
Selecteer je een andere gemeente in de keuzelijst, dan wordt het aantal inwoners aangepast. |
|
|
GratisCursus.be denkt aan jullie. |
>
Index |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|