MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus openSUSE   go to : Index - Vorige - Volgende
       
Les 5 GNOME Quick Start (1)  
 
OpenSUSE® voorziet in de tools die Linux* gebruikers nodig hebben in hun dagelijkse activiteiten.Het komt met de gebruikersvriendelijke grafische desktop omgeving Gnome, dat communiceert met het onderliggende Linux systeem om toegang te krijgen tot files, folders en programma`s. OpenSUSE voorziet in geïntegreerde applicaties voor een brede inzet van toepassingen (office, multimedia, internet). Ook is de Libre Office suite inbegrepen waarmee je documenten in allerlei formats kan bewerken en opslaan. Libre Office is verkrijgbaar voor meerdere besturings systemen, waardoor je de data zonder problemen met meerdere systemen kan uitwisselen
 
1. Aan de slag

Als het systeem opstart, wordt er normaal gesproken gevraagd om je gebruikersnaam en password. Heb je het systeem niet zelf geïnstalleerd, vraag dan de systeem administrator naar jouw gebruikersnaam en password.

Het uiterlijk van de GNOME desktop hangt af of openSUSE een 3D functie van je grafische kaart kan activeren. Opties en de functionaliteiten zijn in beide gevallen hetzelfde, alleen de bediening verschilt iets

 
De Standard GNOME desktop
Mocht openSUSE een 3D functie geactiveerd hebben in GNOME dan zal daar een melding voor verschijnen. Het grootste deel van het scherm zal een lege groene achtergrond zijn. Aan de bovenzijde van het scherm zal je een smalle zwarte balk zien. Deze balk (paneel genoemd) geeft je de mogelijkheid tot het toevoegen van functies en applicaties.
Standaard kent GNOME de volgende elementen na het opstarten:
 
Tijd, kalender en planner:
De tijds aanduiding is te zien in het midden van de zwarte balk. Als je er op klikt verschijnt er aan de rechter zijde een kleine kalender, waarin jouw afspraken en activiteiten staan vermeld
 
Instellingen toegankelijkheid
Door op het gestyleerde kleine mannetje te klikken, open je de mogelijkheid om aanpassingen te kunnen uitvoeren. Hier kan je bv, het contrast vergroten, het Inschakelen van een keyboard in op het scherm en het vergroten van de font. Om deze functies te activeren rechts bij de slide switch. Een oplichtende blauwe i geeft aan welke functie actief is, meer instellingen zijn te vinden onder Instellingen.
 
Volume :
Het icoon met de luidspreker vertegenwoordigd de media volume. Hoe meer halve Cirkels te zien zijn, des te luider staat het geluid. Je kan door op het icoon te klikken het geluid instellen. De overige geluid instellingen vind je in het controle centrum onder sound settings.
 
Netwerk:
Door op het icoon met de pc te klikken worden de netwerk instellingen zichtbaar, voor wifi en bedraad. Een wit lock icoon geeft aan dat toegang tot een netwerk alleen mogelijk is na het invoeren van een wachtwoord.
 
2. Gebruikers Menu:
Door op de gebruikersnaam te klikken, zal er een menu verschijnen waarin het mogelijk is om het gebruikers profiel aan te passen en te wijzigen. Indien je het Nieuws programma Empathy gebruikt is het hier mogelijk om je status aan te passen voor de berichten. Je kan hier ook je toegangsgegevens voor Google en Twitter opslaan.
Ook is het mogelijk om via het gebruikersmenu de systeem instellingen aan te passen, user accounts te wijzigen, uit te loggen uit GNOME, het wisselen van gebruikers en de pc herstarten.
Als openSUSE gebruik kan maken van de energie saving functie van de pc dan is Het mogelijk om de Readiness functie te gebruiken.
Hiermee kan de pc in een Hibernate modus gezet worden. Om naar het Switch off menu item te gaan druk Je de [Alt] toets in
 
Activiteiten:
Klik op activiteiten links boven in het scherm om naar het activiteiten overzicht te gaan. Hier kan je programma`s starten en de alreeds actieve programma`s Bedienen. Je kan deze toepassingen ook bedienen door te drukken op de [Windows] key op het toetsenbord. Terug keren naar het normale menu doe je door weer op [Activiteiten] te klikken.
 
Notificatie paneel:
Telkens wanneer er een usb-stick , flash drive wordt geplaatst of een download stopt of een andere belangrijke activiteit plaats vind zal er een bericht verschijnen Onder in het scherm, deze berichten verdwijnen na een korte tijd of geven de mogelijkheid tot het starten van een toepassing. Door met de muis op het bericht te gaan staan wordt het volledige bericht weer gegeven. Om berichten terug te vinden die zijn weg geklikt of die te snel zijn verdwenen Klik je op [Activiteiten] in de linker bovenhoek. Het zogenaamde notificatie paneel verschijnt dan.
 
3. Programma`s starten:
Om een applicatie te starten, schakel je eerst de activiteiten view in, door te klikken op [Activiteiten] links boven of op de [Windows] toets op het toetsen Bord.Daarna heb je de volgende drie mogelijkheden.
 
De DASH (favorieten balk):
De toepassingen balk links in het beeldscherm is de DASH (Dock). Als je over de Gaat met de muis dan zal GNOME d.m.v een tekst ballon laten zien welke toepassingen hier kunnen worden opgestart. Door direct op een icoon te klikken worden de toepassingen ook opgestart.
 
De applicatie view:
Mocht er een toepassing of programma niet vermeld worden in de DASH, klik dan op [Applicaties] in het bureaublad. In deze view laat GNOME alle geïnstalleerde programma`s zien. Indien je niet alle programma`s ziet of het lijkt je dat de lijst niet compleet is. Kijk dan in het rechter keuze menu met de categorieën. GNOME zal dan de lijst per categorie indelen b.v, kies je de categorie Grafisch. Dan zal GNOME alleen alle grafische programma`s tonen.
 
De search box:
Mocht je niet kunnen vinden waar je naar zoekt, of zijn er dingen te snel gegaan, dan is er een mogelijkheid om met de zoek functie bovenin op het bureaublad een Zoekopdracht uit te voeren. GNOME zal tijdens het intoetsen telkens een voorstel doen van een te vinden toepassing
 
4. Toepassingen beheren
Na het starten van een applicatie, zal GNOME automatisch terug schakelen naar de werkbalk. De naam van het programma en zijn icoon verschijnen dan In de balk bovenin het scherm. Je kan de applicatie afsluiten door er in de balk op te klikken of door op het kruisje rechtsboven in de applicatie te klikken.
 
Maximaliseren van het venster kan door in de titelbalk van de applicatie te klikken en deze naar boven te slepen met de muis. Zodra het scherm blauw kleurt kan je de muisknop loslaten en zal het venster gemaximaliseerd zijn .
 
Het minimaliseren van een venster gaat door in de titelbalk te klikken en het venster naar onder te bewegen. Ook kan dit door rechts in de titelbalk te klikken en de optie minimaliseren te kiezen. Let wel op dat dat in tegenstelling met andere besturing systemen het minimaliseren het scherm terug gaat naar de Activiteiten view.
 
Het is ook mogelijk om tussen verschillende vensters te schakelen door de toetsen combinatie [ctrl] + [Tab]. Activiteiten geeft dan een overzicht van alle in gebruik zijnde toepassingen. Door op het gewenste venster te klikken wordt de toepassing op de voorgrond geplaatst.
 
5. Werken met Dash:
De Dash werkbalk toont de favoriete en meest gebruikte programma`s. Zodra er een applicatie wordt geopend, zal het icoon van deze toepassing verschijnen in Dash. Het zwak oplichten van een icoon in Dash geeft aan dat er minstens een toepassing actief is. Het rechts aanklikken van een icoon opent een keuze menu, waarmee je het icoon kan toevoegen aan de Dash favorieten. Wil je een icoon verwijderen, dan is er na het rechts klikken op het icoon een keuze in het menu daarvoor. Indien je de volgorde van de iconen wil wijzigen, Kan je door het verslepen van een icoon naar de gewenste plaats deze volgorde wijzigen.
 
Gebruik van virtuele desktops:
GNOME, maakt het mogelijk om je programma in te delen in verschillende Desktops. Indien je vaak tegelijkertijd gebruik maakt van toepassingen,dan kan je deze ver delen over meerdere desktops. Dat maakt het aantal openstaande toepassingen op een scherm meer overzichtelijker.
Om een applicatie te verplaatsen naar een andere virtuele desktop ga je als volgend te werk
  1. Open de Activiteiten view
  2. Klik in de titelbalk van de toepassing en sleep deze naar rechts in het scherm
  3. een balk met alle virtuele desktops verschijnt, sleep de toepassing in de balk
  4. laat de muis los, de toepassing is dan verplaatst naar een ander virtuele Desktop.
 
Schakelen tussen virtuele desktops
Om te kunnen schakelen tussen de virtuele Desktops kan je gebruik maken Van de volgende toetsen combinaties [alt] + [Ctrl] + [pijltje omhoog] maar ook door [Alt] + [Ctrl] + [pijltje naar beneden].
 
Een eenvoudiger alternatief is door in Activiteiten view met de muis te klikken in de rechter balk waarin de openstaande toepassingen in een virtuele desktop worden getoond. Door te klikken op de toepassing die getoond moet worden wordt er ook geschakeld naar een andere virtuele desktop.
 
Het is ook mogelijk om een geopende applicatie te tonen op alle virtuele Desktops. Klik rechts in de titelbalk van de applicatie en kies dan in het verschenen menu voor altijd bovenop.
 
6. Fallback Mode
In het geval dat openSUSE geen 3D instellingen kan vinden op de grafische kaart van je computer, zal GNOME na het sluiten van de melding dat het niet mogelijk is om in3D op te starten, opstarten in een zogenaamde fallback mode met de Volgende elementen.
 
Het onderste Paneel:
Het bureaublad heeft aan de onderzijde een paneel waarin alle geopende applicaties worden getoond. Door op de de naam van de applicatie te klikken Open je de toepassing. Door rechts te klikken rechts onderin het venster kom Je in de virtuele desktop instellingen.
 
Applicatie menu
Klik op Applicaties links boven om een menu te openen waarin alle Geïnstalleerde programma`s worden getoond. Deze zijn gerangschikt in Categoriën voor een beter overzicht. Sub-items worden automatisch getoond zodra je er met de muis erover heen beweegt.
 
Home menu
Er is ook een klein menu onder home.In dit menu kan je belangrijke mappen en Folders openen zoals b.v, de download folder en je persoonlijk map.
 
Het paneel:
De overige toepassingen in de bovenliggende zwarte balk zijn al aan het begin beschreven in een vorige les.
 
Open Applicaties met dialog box
Door op [Alt] + [F2] te drukken open je een klein dialoog venster. In dit venster kan je een commando invoeren bv, libreoffice. Na het invoeren Druk je op [Enter] om de applicatie te starten. Meestal is de naam van de toepassing ook de naam die je moet invoeren in het dialoog venster om de applicatie te starten.
 
7. Mappen en Folders beheren
Gebruik de Nautilus File Manager om mappen en documenten te tonen, aan te maken of te verwijderen. Om Nautilus te starten dubbel klik je op>> de Linux Home map op het bureaublad. Natilus toont dan de inhoud van je Home directory
 
Het Nautilus venster bestaat uit de volgende elementen:
  • Menu
    Hierin staan de taken
  • Toolbar
    Hiermee kan je snel schakelen tussen mappen en documenten.
  • Locatie balk
    Hiermee kan je mappen en documenten lokaliseren.
  • Zij Paneel
    Hiermee kan je navigeren of de informatie laten tonen van de mappen Gebruik het uitklap menu om het getoonde in het paneel aan te passen. Je kan Kiezen om alles in een tree, recente geschiedenis van bezochte sites, notities of emblemen te tonen.
  • Venster Paneel
    Toont de Mappen en documenten met de mogelijkheid om deze In grote aan te passen en te tonen in een lijst of als mappen.
  • Status Balk
    Toont het aantal mappen en de vrije ruimte
 
Archiveren van Mappen
Mocht je mappen willen archiveren dan kan je deze gecomprimeerd opslaan in een tape archive (TAR) format
  1. Klik in het Nautilus venster rechts op de map en selecteer de keuze Comprimeren
  2. Accepteer de voorgestelde standaard Archiefnaam of geef een andere naam
  3. Selecteer een file extensie van het uitklap menu. Gebruik tar.gz voor de meest voorkomende taken. Gebruik zip als je het archief met een wachtwoord wil beveiligen
  4. Specificeer een locatie voor het archivefile en klik dan op toepassen
Om een gearchiveerde file uit te pakken, klik je rechts op de map en selecteer> Hier uitpakken
 
7.2 Gebruik maken van Bookmarks
Gebruik de Nautilus bookmark toepassing om jou favorieten mappen te markeren
  1. Open de map waarvoor je een bookmark wil aanmaken.
  2. Klik op Bookmarks>>Bookmark toevoegen. De bookmark wordt toegevoegd aan de lijst in paneel Plaatsen
  3. Om een Bookmark te selecteren van je Bookmark lijst, klik op Bookmarks en dan op het bookmark van je keuze
Je kan ook je bookmarklijst organiseren klik op>> Bookmarks>>Edit bookmarks en maak hier een selectie van je Bookmarks in het dialoog venster.
Index - Vorige - Volgende
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China