MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Excel   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 3 het Bereik  
     
Het gebruik van Bereiken
Vele formules van Excel zijn afhankelijk van het maken van een verwijzing naar een geselecteerde groep cellen.
Een groep geselecteerde cellen in Excel noemen we een "Bereik" (Range)
Bereiken worden als referentie gebruikt naar de informatie die is opgeslagen in de cellengroep.
Bijvoorbeeld:
We kunnen een kolom hebben die de verkoopcijfers bijhoud van onze vertegenwoordigers, en ze samenvoegen die dan het totaal weergeeft van de verkopen.
Dit is één voorbeeld hoe we Bereiken kunnen gebruiken in Excel.
 
 
We kunnen één Bereik selecteren of meerdere Bereiken selecteren.
Meerdere Bereiken kunnen naast elkaar liggen, over elkaar liggen, of van elkaar liggen.
Wanneer we een Bereik specifiëren, is elk Bereik geïndetificeerd door een Top linkse cel en een Bottom rechtse cel, gescheiden door een dubbele punt.
Voorbeeld: om een bereik te selecteren van B1 tot B5, schrijven we in onze formule B1:B5
Om meerdere bereiken te selecteren moeten we deze Bereiken scheiden door een komma(,).
Bijvoorbeeld: B1:B5,E1:E5
 
Wanneer slechts één Bereik is geselecteerd zal er een zwart kader rond de geselecteerde cellen verschijnen.
Deze geselecteerde cellen worden zwart in Excel '97, en blauw of paars in 2000, 2003 en XP.
De actieve cel in het Bereik blijft wit, maar bevindt zich ook in het zwarte kader.
Het Bereik blijft geselecteerd totdat je ergens klikt in je werkblad, of op je pijltjes van het toetsenbord.
 
Bereiken selecteren
Je kan een Bereik selecteren door middel van je toetsenbord, je muis, of een combinatie van beide.
Om een Bereik te selecteren met je Toetsenbord, selecteer je de eerste cel, hou de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt, en verplaats de muisaanwijzer met de pijltjes op je toetsenbord.
Om een Bereik te selecteren met je muis, klik je op de eerste cel en sleep je naar de laatste cel van het Bereik.
We kunnen dit ook alles wat versnellen door een combinatie van beiden.
We klikken in de bovenste linkse cel, hou de de Shift-toets ingedrukt, en klikken op de onderste rechtse cel.
 
Selecteren van niet-aangrenzende Bereiken
Je kan meerdere niet-aangrenzende Bereiken selecteren door de Ctrl-toets ingedrukt te houden.
Dit kan handig zijn als we bijvoorbeeld de tekst in onderste rij, en in de linkse rij van ons werkblad vet willen maken.
 
Gegevens invoegen in een geselecteerd Bereik
Eénmaal we ons Bereik hebben geselecteerd, is het makkelijk gegevens in te voegen.
Onze actieve cel in ons bereik is wit, in deze cel kunnen we dus gegevens invoeren. We maken gebruik van onze tab-toets om naar de cel rechts te springen, en we gebruiken de Enter-toets om naar een onderliggende cel te springen.
Wanneer we de Shift-toets ingedrukt houden wanneer we gebruik maken van bovenvermelde toetsen, springen we in de tegenovergestelde richting.
Merk op dat de cursor nooit buiten het geselecteerd Bereik springt, éénmaal je de uiterst rechtse cel hebt bereikt, springt de cursor naar de volgende rij.
Eénmaal je de rechts onderste cel hebt bereikt, springt de cursor terug naar de bovenste linkse cel.
En dit blijft zo, zolang het Bereik is geselecteerd.
 
Het gebruik van AutoVullen
AutoVullen is een handige eigenschap in Excel dat automatisch herhalende gegevens invult.
Bijvoorbeeld, we kunnen makkelijk de dagen van de week, maanden van het jaar, of gelijk welk zichzelf herhalende gegevens laten invullen door Excel.
Type Maandag in de eerste cel, selecteer de vulknop onderaan rechts van de cel, en sleep deze naar rechts of naar onder.
Excel zal automatisch de volgende dagen van de week toevoegen.
Hetzelfde kunnen we doen voor getallen, type bvb 2 in de eerste cel, 4 in de onderliggende cel, selecteer je beide cellen en sleep je de vulgreep naar onder, zal Excel met een interval van 2 de volgende cellen aanvullen.
 
Indien Excel de data die je hebt ingetypt niet herkent, bvb een naam "Peter", zal Excel die naam kopiëren over het hele bereik dat je hebt geselecteerd met de vulknop.
Dit kan soms handig zijn als we meerdere cellen willen vullen met dezelfde data.
 
In Excel XP en 2003, kunnen we, als we de vulgreep slepen met onze rechtermuisknop, ingeven hoe we de geselecteerde cellen willen invullen.
Kies na het slepen "Series"
Het dialoogvenster Series wordt geopend.
Maak je keuze, geef eventueel waarden in en klik op OK.
 
dialoogvenster Series Resultaat:
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China