MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Excel   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 19 Het verbinden van werkbladen  
     
Gegevens verbinden
We kunnen verschillende gegevens uit veschillende werkbladen met elkaar verbinden, om de som, het verschil, of een ander wiskundige bewerking uit te voeren in een afzonderlijk werkblad.
Bijvoorbeeld, wanneer we een werkmap hebben met vier werkbladen met de kwartaalcijfers per regio, kunnen we een vijfde werkblad aanmaken met daarin het totaal van alle kwartaalcijfers.
We kunnen gegevens uit maar liefst 255 bronnen met elkaar verbinden in één werkblad.
 
Wanneer we verschillende werkbladen met elkaar willen verbinden, selecteren we eerst de cel in het nieuwe werkblad waar we de verbinding willen maken.
Dan moeten we de verschillende bereiken selecteren in de veschillende werkbladen.
Klik op Data - Consolidate in de Menubalk.
Het dialoogvenster Consolidate opent.
In het dialoogvenster Consolidate kies je eerst de functie die je wil uitoefenen(in ons geval de som).
Dan selecteren we de gegevens uit de verschillende werkbladen die we willen verbinden.
Dit doen we door op de knop rechts van het vak Reference: te drukken, en het Bereik in het werkblad te selecteren.
Wanneer je een bereik hebt geselecteerd klik je op de Add button.
Klik voor elk Bereik in elk werkblad dat je wil verbinden op de knop rechts van het vak Reference: om het te selecteren.
Als je labels wil in je nieuwe werkblad, klik je het vakje Top row en/of Left column aan.
Als je wenst dat wanneer er wijzigingen gebeuren in één van de andere werkbladen, het nieuwe werkblad wordt ge-update, dan klik je op het vakje "Create links to source data".
 
Wanneer Excel de verschillende werkbladen aan elkaar verbindt, zal het verschillende rijen of kolommen toevoegen wanneer je het vakje "Create links to source data" hebt aangevinkt.
De ingevoegde kolommen of rijen bevatten een verwijzing naar de oorspronkelijke gegevens.
Deze ingevoegde kolommen of rijen zijn verbonden en verborgen, zodat het nieuwe werkblad eruit ziet als een normaal werkblad.
Je kan ook hier op het - en + teken klikken om de details te verbergen of weer te geven.
 
  Types verbindingen
In Excel kunnen we werkbladen of mappen verbinden op twee manieren, op categorie of op positie.
Wanneer we werkbladen verbinden volgens categorie, worden de kolomtitels of rijtitels de categorieën waarop Excel zich zal baseren, om de gegevens in het nieuwe werkblad te verwerken.
Bijvoorbeeld, als we veschillende werkbladen verbinden, met dezelfde titels:
(kwartaal 1, kwartaal 2, kwartaal 3, kwartaal 4 )
zal dit Excel de mogelijkheid geven om de titels te gebruiken, en dus te verbinden volgens categorie.
Zelfs al zijn deze niet in dezelfde volgorde in de verschillende werkbladen.
Wanneer we verbinden volgens categorie, is het ook noodzakelijk de kolomtitels en rijtitels mee te selecteren in het Bereik van elk werkblad.
 
We kunnen ook werkbladen verbinden volgens positie.
In dat geval geeft Excel geen moer wat de titels zijn.
Al hetgeen Excel interesseert is waar de gegevens zich bevinden.
Alle gegevens in alle werkbladen moeten zich op exact dezelfde positie bevinden.
Bij een positie-verbinding verbindt Excel de gegevens op cel-adressen in het werkblad.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China