MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Excel 2016   go to : Index - Vorige - Volgende
       
Les 25 Tabellen (2)
     
Het extra tabblad "Ontwerpen"
Worden onze gegevens in een tabel geplaatst, dan verschijnt bovenaan in het lint een extra tabblad "Ontwerpen".
Dit tabblad is verdeeld in vijf secties waarmee we verschillende opties kunnen instellen voor onze tabel.

Allen lijken me duidelijk, vooral wanneer je deze even selecteert, maar ik zal deze toch maar even met jullie overlopen.
In de eerste sectie, de sectie "Eigenschappen" kunnen we de tabel een naam geven, en wanneer we iets een naam hebben gegeven, kunnen we dit aanspreken in een formule. Maar meer hierover later.
Onder de tabelnaam vinden we de knop "Tabelgrootte wijzigen". Met de knop wijzigen we het bereik dat is opgenomen in onze tabel.

In de tweede sectie, de sectie "Extra", hebben we drie opties.
De eerste optie is "Samenvatten met draaitabel". Meer over draaitabellen in een latere les.
"Duplicaten verwijderen": klikken op deze knop zal de duplicaten in onze tabel verwijderen.
Wanneer een duplicaat als duplicaat word aanzien, hangt af van de kolommen die je hebt geselecteerd in de lijst (1). Standaard zijn deze allen geselecteerd.
Dit betekent dat Excel alle waarden in alle kolommen uit een record zal vergelijken, wanneer we hem laten zoeken naar duplicaten.
Wens jij echter een record te aanzien als dubbel wanneer enkel de naam hetzelfde is, verwijder je de selectievinkjes in de rest van de kolomnamen.

Klik je de knop OK (2), zal een tweede dialoogvenster openen (3) waarin het aantal gevonden duplicaten wordt vermeld.
Klik je nogmaals de knop OK (4), worden deze verwijderd.

De derde optie "Converteren naar bereik", zal onze tabel terug omvormen naar een bereik.
 
Opgelet!!

Wens je dat Excel het hele bereik selecteert, dan mogen er zich geen lege rijen of lege kolommen bevinden tussen de gegevens. Lege cellen dat maakt niet uit.
Een voorbeeld.
Heb ik een lege kolom tussen de datum en het aantal, dan zal Excel enkel de kolommen "Naam", "Regio" en "Datum" opnemen in zijn bereik.
Wat kun je dan doen?
Je kunt de lege kolommen en/of rijen verwijderen en opnieuw beginnen, of je kunt het bereik manueel selecteren.

Tip
Heb je meerdere lege rijen in je document hoef je deze niet een voor een te verwijderen.
Selecteer alle gegevens in je werkblad, en klik dan de knop "Sorteren" in het lint.
Dit plaatst alle lege rijen onderaan, waar je ze allen in een keer kunt verwijderen.

 
In de derde sectie, de sectie "Externe tabelgegevens", hebben we een aantal mogelijkheden waarmee we onze gegevens kunnen delen en analyseren met derden.
De methode die je kiest voor het delen van gegevens hangt af van meerdere factoren.
Mocht ik ooit eens een cursus maak over SharePoint, zal ik dit eens allemaal uitgebreid uitleggen, maar voor Excel valt dit buiten deze cursus.
 
In de vierde sectie, de sectie "Opties voor tabelstijlen", vinden we een aantal opties die me allen erg duidelijk lijken. Wanneer je deze even aan en uitvinkt zullen deze ook jou duidelijk worden.
 
De vijfde sectie "Stijlen voor tabellen" opent een venster met een hele resem verschillende opmaken van tabellen. Beweeg de muisaanwijzer over de verschillende opmaken, en een live-voorbeeld wordt getoond in het werkblad.
 
Maken van een aangepaste tabel

Om een eigen opgemaakte tabel te maken klik je de knop "Nieuwe tabelstijl" (2).

Dit opent een dialoogvenster waarin we voor elk tabelelement een verschillende opmaak kunnen instellen.
Selecteer hiervoor het tabelelement en klik de knop "Opmaak".
Dit opent een tweede dialoogvenster waar je de opmaak voor de tekst, de rand en de opvulling kunt instellen.
Klik de knop OK wanneer je klaar bent, en nogmaals de knop OK in het eerste dialoogvenster.

 
Ons eigen gemaakte tabelopmaak wordt toegevoegd aan het lijstje.
 
 
Verwijderen van een aangepaste tabel
Om een aangepaste tabel te verwijderen uit de lijst, rechtsklik je de stijl in de lijst en kies je "Verwijderen".
 
Stijl wijzigen van een aangepaste tabel
Om de stijl van een aangepaste tabel te wijzigen, rechtsklik je de stijl en kies je "Wijzigen". Dit opent het dialoogvenster "Snelle stijl voor tabel wijzigen", waar we al onze instellingen kunnen aanpassen of verwijderen.
 
 
 
 
Index - Vorige - Volgende
 
 
 
 
 

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China