MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Access 2016   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 21 Query's (1)  
       
Wat doet een Query?
Je gebruikt Query's om een vraag te beantwoorden, over de informatie die je in de databasetabellen hebt opgeslagen.
Je kunt de resultaten uit de query dan verder analyseren.
Rapporten bijvoorbeeld, zijn vaak gebaseerd op query-resultaten, waarop zij dan extra wiskundige en statistische berekeningen kunnen uitvoeren.
Query's zijn ook een uitstekende manier om informatie te tonen van gekoppelde tabellen als een enkele resultaattabel.
De kracht en de flexibiliteit van een query is eigenlijk de enige reden waarom we databaseprogramma's als Access gebruiken.
Ze kunnen met een wonderbaarlijke snelheid berekeningen uitvoeren, records samenvoegen die ze uit de verschillende tabellen halen.
 
Eerst gaan we een kijkje nemen hoe de query wizard werkt, maar baseer je niet teveel op dit hulpmiddel, want in de praktijk zal je meer dan waarschijnlijk query's moeten samenstellen die iets complexer zijn dan dat deze wizard ons toelaat.
 
Query Wizard
Een Query maken kunnen we op een aantal manieren.
Een eerste manier is door gebruik te maken van de Wizard Query.
Selecteer het tabblad "Maken" in het lint, en klik de knop "Wizard Query".
 

Dit opent het dialoogvenster "Nieuwe query".

Aan de linkerkant van dit dialoogvenster vinden we een kleine omschrijving van het type wizard, dat we hebben geselecteerd aan de rechterzijde van het dialoogvenster.

We hebben de keuze uit vier type query's:
De bovenste, "Selectiequery", geeft me de mogelijkheid een selectiequery te maken, uit de gekozen velden van één of meerdere tabellen.

De tweede mogelijkheid, "Kruistabelquery", geeft me de mogelijkheid een kruistabelquery te maken die de geselecteerde velden in een compacte vorm weergeeft zoals in een Excel werkblad.

 
De derde mogelijkheid, "Dubbele records", maakt een query die records zoekt die meermaals voorkomen in een tabel.
De laatste mogelijkheid, "Niet-gerelateerde records", maakt een query die records vindt die geen gerelateerde records hebben in een andere tabel.
In dit voorbeeld kies ik de eerste optie "Selectiequery", en klik de knop OK.
Dit opent het tweede venster van de Wizard:
In het bovenste vak kies je een tabel waarvan je een query wil maken.
Klik hiervoor het naar beneden wijzend pijltje, en kies een tabel, of query.
Aangezien we op dit moment nog geen query hebben gemaakt, zullen er in dit lijstje enkel tabellen voorkomen.

In het vak "Beschikbare velden" zien we alle velden, die voorkomen in de tabel die je zojuist hebt geselecteerd.

Selecteer het veld dat je wil opnemen in je query, en klik de knop met het > teken.

Wens je alle velden uit deze tabel op te nemen in je query, klik je de knop met het >> teken.

Om velden terug te verwijderen, selecteer je het veld in het rechtse vak van het dialoogvenster, en klik je de knop met het < teken

Om alle velden te verwijderen, klik je de knop met het << teken

In dit voorbeeld wil ik velden gebruiken uit twee tabellen, namelijk de tabel "Album" en de tabel "Liedje".
Uit de tabel "Album" wil ik de velden "Groep", "AlbumTitel", en "Locatie".
Uit de tabel "Liedje" wil ik de velden "Titel liedje", "Genre", en "Datum".

Dus kies ik eerst de tabel "Album" in het veld "Tabellen/query's", en plaats deze velden uit deze tabel van het vak "Beschikbare velden" naar het vak "Geselecteerde velden".
Daarna kies ik de tabel "Liedje " in het veld "Tabellen/query's", en plaats de eerder genoemde velden uit deze tabel van het vak "Beschikbare velden", naar het vak "Geselecteerde velden".
 
Klik de knop "Volgende" in het dialoogvenster.
In het tweede venster moeten we beslissen of we een detailquery willen of een totalenquery.
Ik kies de eerste optie "Details alle velden van alle records weergeven".
De tweede optie, "Totalen", is trouwens enkel beschikbaar wanneer je een numeriek veld hebt in een tabel (hierover geef ik een voorbeeld in de volgende les).
Klik de knop "Volgende".
In het derde venster van de query geven we deze in het bovenste vak een toepasselijke naam.
Selecteer het selectievakje "De query openen om gegevens weer te geven".
Over de optie "Het queryontwerp wijzigen" heb ik het in de volgende les.
Klik de knop "Voltooien".
De zojuist aangemaakte query vinden we terug in het navigatievenster.
Wanneer we deze openen, zien we dat alle velden die we zojuist hebben geselecteerd uit de twee tabellen, worden weergegeven in deze query.
 
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China