MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Access 2016   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 10 Een database maken (4)  
       
Records toevoegen en verwijderen
Om gegevens toe te voegen aan je tabel, open je eerst de tabel.
In het eerste veld, dat is geselecteerd, hoeven we niks in te geven, dit gebeurt automatisch.
Het gegevenstype voor dit veld heb ik namelijk ingesteld op "AutoNummering".
 
Klik de tabtoets op je toetsenbord, om verder te gaan naar het volgende veld, nl. "AlbumTitel".
Van zodra je begint te typen in dit veld, zal er een nummer worden toegekend in het veld "AlbumID". Heb je de AlbumTitel ingetypt klik je de tabtoets op je toetsenbord om verder te gaan naar het volgende veld, "Groep".
Typ de naam van de groep in, en klik terug op de tabtoets op je toetsenbord. Dit brengt je naar het volgende veld.
Herhaal dit voor alle velden. Wanneer je het laatste veld hebt ingevuld, en je klikt nogmaals de tabtoets, zal de cursor naar de volgende lijn springen.
Je eerste record is nu ingevuld.
Herhaal de vorige stappen om de rest van de records in te voegen.
Heb je een fout getypt in een veld in een record, dan klik je met de muisaanwijzer in dit veld, en verbeter je de fout.
Wens je record te verwijderen, selecteer je het record door op het vakje rechts naast het eerste veld te klikken, en klik je de Delete-toets op je toetsenbord.
Wens je meerdere records te verwijderen, hou je de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt, terwijl je de verschillende records selecteert.
 
Kopiëren van records
Een record kopiëren kunnen we op een aantal manieren.
Een eerste manier is het record te selecteren.
In het tabblad "Start" te klikken op de knop "Kopiëren".
Het laatste, nog steeds lege, record te selecteren in de tabel.
En te klikken op de knop "Plakken" in het lint.
 
Een tweede manier, en volgens mij nog steeds de vlugste, is het record te selecteren, klikken op de toetsen Ctrl + C op je toetsenbord.
Daarna het laatste, nog steeds lege, record te selecteren in de tabel, en te klikken op de toetsen
Ctrl + V op je toetsenbord.
 
Waarom zou je records kopiëren?
Wanneer de meeste gegevens in de verschillende velden hetzelfde blijven.
Bijvoorbeeld, je hebt 10 albums van Pink Floyd waar enkel de AlbumTitel moet worden aangepast, al de rest blijft hetzelfde. Dan gaat het heel wat vlugger dit record 10 maal te kopiëren, en één veld aan te passen, dan alles 10 maal in te typen.
 
Spelling controleren
Zoals in elke Officeapplicatie hebben we ook in Access de optie "Spelling".
Om de spelling te controleren in de verschillende kolommen, open je eerst de tabel.
De knop "Spelling" vinden we onder het tabblad "Start" in de groep "Records" in het lint.
Plaats je cursor in de eerste kolom van het eerste record.
Klik de knop "Spelling". (De sneltoets hiervoor is F7)
Dit opent het dialoogvenster "Spelling".
 
Zoals je kunt zien in bovenstaande afbeelding, hebben we voor Access in dit dialoogvenster de knop "Veld ... negeren".
En maar goed ook, want in een veld waar enkel namen voorkomen, zouden alle gegevens in dit veld worden aanzien als "verkeerd gespeld".
Klik deze knop, wanneer je wenst dat Access dit veld negeert.
De overige knoppen zijn allen dezelfde dan in andere Officeapplicaties, dus ik denk dat dit onnodig is dit nogmaals te herhalen.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China